Felhőjáró

Tantermi bohóclátogatások autizmusban érintett tanulóknál

A program célja

Az autizmus spektrumzavarral élő gyerekeknek szóló programunk hosszabbtávú (2020-2023) művészi kísérletezés, a Clownexus projekt eredményeként jött létre. A téma szakértőivel együttműködő kutatás középpontjában az állt, hogy hogyan lehet a bohóckarakter által kínálkozó játékkal megnyitni azt a zárt világot, amelyben az autizmussal élő gyerekek élnek. 

A program egész tanévre szól, melynek során egy bohócpáros rendszeres időközönként látogatást tesz egy előre kiválasztott, autizmusban érintett csoportnál. A látogatások alkalmával illeszkednek a csoport napirendjéhez, ezért a programban az osztályvezető pedagógus aktív részvételére számítunk, közösen tervezzük meg a látogatások dramaturgiáját, az akció tematikáját, közösen készülünk föl a gyerekek egyéni sajátosságaiból és az aktualitásokból. Közös célunk egy biztonságos, nyugodt atmoszféra megteremtése, amely jó alapot kínál a kapcsolódásra/ felfedezésre. 

Módszer

Az akciók nyelvezete a zene- és játékterápia, illetve a szenzoros fejlesztés eszközeivel dolgozik, de mindig a bohóc könnyed, játékos karakterén átszűrt, egyfajta egyszerű történetbe ágyazott. Ez az interakcióra rendkívül nyitott dramaturgia lehetővé teszi, hogy a gyerekek újra és újra saját képességeik, fókuszaik, hangulatuk mentén a legkülönfélébb módokon csatlakozzanak. A bohócok mindig a teljes csoporttal dolgoznak, szoros együttműködésben a résztvevő pedagógusokkal és asszisztensekkel, érzékenyek a nonverbális kommunikációra, érzékenyen fésülik össze a szálakat egy tematika mentén, ezzel is megteremtve a közösségi szellem érzetét. 

Technikai infók

  • időtartam: 45-60 perc strukturált együttlét havonta 1 vagy 2 alkalommal egy tanéven keresztül
  • résztvevő csoport: autizmusban érintett osztály, gyógypedagógus, gyógypedagógiai asszisztens
  • résztvevő csoport biológiai és mentális életkora: 7-19 év
  • a résztvevők maximális létszáma: azonos az autizmusban érintett osztály létszámával
  • tér: autizmusban érintett osztály osztályterme, benne szabadon használható közös térrel 

További információ: Takács Ágnes programmenedzser

mailto:agnes.takacs[at]pirosorr.hu

tel:+36 30 474 4872

Hol?

  • Prizma Általános Iskola és Óvoda, EGYMI
  • Pápay Ágoston Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola és Kollégium (Martonvásár)
  • Budapest III. Kerületi Óvoda, Általános Iskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény (Szellő EGYMI)

További programjaink sérült és hátrányos helyzetű gyerekeknek

Interaktív színház bohócokkal és sok zenével a speciális törődést igénylő gyermekeknek 

Kétnapos csoportmunka gyermekotthonokban élő átlagos igényű és SNI (tanulásban akadályozott, autizmussal élő, enyhe-középsúlyos értelmi sérült, speciális törődést igénylő) gyerekek számára.

abaton-monitoring